VALTUUSTOALOITTEENI KAUPUNGIN- JA ALUEVALTUUSTOSSA
Aikajärjestyksessä vanhimmasta uusimpaan
1. Psykiatrisen sairaanhoitajan palvelut osaksi peruskoulujen oppilashuoltoa
2. Määräaikaisten opettajien ja avustajien kesäkeskeytyksen ja -loman palkka
3. Liikennepuisto Vantaalle
4. Etsivän vanhustyön pysyvän toiminnan järjestäminen Vantaalla ennen hyvinvointialueelle siirtymistä
5. Lasten ja nuorten matalankynnyksen harrastustoiminnan lisääminen Vantaalla
6. ETSIVÄN VANHUSTYÖN PYSYVÄN TOIMINNAN JÄRJESTÄMINEN VANTAAN JA KERAVAN HYVINVOINTIALUEELLA
7. LIIKENNETURVALLISUUDEN PARANTAMINEN TAMMISTO-KARTANONKOSKI
8. Vantaalle jengiytymisen ja rikollisuuden ennaltaehkäisevä- hanke peruskouluihin
9. Alueellisen nuorisotyön vahvistaminen Vantaalla
10. Ehkäisevän päihdetyön suunnitelma
Alla tarkemmin valtuustoaloitteiden sisällöt
ELOKUU 2021
Ensimmäinen valtuustoaloitteeni vuonna 2021 uuden valtuustokauden alussa liittyi tärkeään teemaan, Lasten ja nuorten hyvinvointiin
”Psykiatrisen sairaanhoitajan palvelut osaksi peruskoulujen oppilashuoltoa”
Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen tilastojen mukaan jopa joka neljäs lapsi ja nuori kärsii mielenterveysongelmista. Osalla oppilaista ongelmat ovat niin pahoja, ettei koulunkäynnistä tule mitään. Covid-19 pandemia on nostanut nämä ongelmat jo aiempaa huolestuttavammalle tasolle.
Matalankynnyksen palveluna, ilman ajanvarausta toteutettava palvelu tulisi saada juuri sinne missä lapset ja nuoret ovat, kouluihin. Lapsella ja nuorella tulisi olla kesken päivän mahdollista saada kontakti ammattihenkilöön ilman varsinaista ajanvarausta. Tilanteet kouluissa ovat oppilashuollon tiimoilta erittäin kuormittuneita ja usein myös ajanvarausta tarvitaan kohtaamiseen.
Tällä psykiatrisen sairaanhoitajan mallilla mahdollistaisimme kynnyksettömän palvelumallin lasten ja nuorten mielenterveyden ennaltaehkäisyyn ja akuuttitilanteiden tavoittamiseen. Avun saamisen tulisi olla käden ulottuvilla ja apua tulisi olla mahdollista hakea ilman huomion herättämistä. Kaikilla ei ole ihmistä tai paikkaa missä tai kenelle puhua. Puhuminen vaikeista asioista on pelottavaakin.
Tiedämme jo entuudestaan kuormittuneista mielenterveydenpalveluista, joihin emme pysty vastaamaan halutun aikaikkunan sisällä. Erityisesti aikojen saamattomuus tai pitkittyminen lisää lasten ja nuorten turhautumista, tämä tuo mukanaanluottamuspulaa sekä palveluiden piiriin hakeutumisessa pyörii vielä epätietoisuus, vaikkakin mielenterveyden tietoisuutta on lisätty. ”Vanha stigma”, häpeällinen ajattelumalli on myös meidän tehtävänämme poistaa, oikeanlaisilla toimilla.
Psykiatrinen sairaanhoitaja tulisi olla myös esimerkiksi chat- ja/tai whatsapp-palvelun kautta tavoitettavissa, mikäli lapsi tai nuori kokee sen olevan mieluisampi yhteydenottotapa alkuun. Tämän kautta ammattilainen pystyisi arvioimaan tilannetta jo ennakkoon, rohkaisemaan lasta/nuorta hakeutumaan vastaanotolleen. Psykiatrisen sairaanhoitajan palvelu kouluissa voitaisiin toteuttaa osittain kiertävänä toimintamallina.
Kun yhteiskunnassa panostetaan kasvavaan sukupolveen, voidaan vaikuttaa siihen, että he saavat mahdollisuuden ehjään ja terveeseen pohjaan elämälle myös mielenterveydessä. Myös lasten ja nuorten mielenterveyden ennaltaehkäisyyn panostamisella ehkäisemme ketjureaktiota. Jos lapsi tai nuori voi huonosti, vaikuttaa se myös perheeseen ja ympäristöön, jolloin vastassa saattaa olla myöhemmin myös huoltajien mielenterveys -ja/tai päihdeongelmat. Muutamissa kaupungeissa/kunnissa tämä ollut jo käytössä jonkun aikaa ja tämän on osoitettu olevan erittäin tarpeellinen.
Vantaan peruskouluihin myös ruotsinkieliset koulut mukaan laskettuna, jakautuminen kymmenellä (10) psykiatrisen sairaanhoitajan vakanssilla saataisiin keskimäärin 4,6 koulua yhtä vakanssia kohti, mikäli laskennassa on käytetty yhteensä 46 Vantaan peruskoulua. Tämä tarkoittaisi sitä, että jokaisessa koulussa olisi viikoittain, ainakin yhtenä päivänä psykiatrisen sairaanhoitajan läsnäolo. Toki tämä vaatii tarkempaa tarkastelua asian edetessään sekä tulisiko palvelu lisätä alkuun tietyille luokka-asteille ja tiedossa oleville haastaville suuralueille?
Varmastikin lähes jokainen meistä haluaa turvata lasten ja nuorten ehjän kasvun myös Vantaalla, Suomen 4. suurimmassa kaupungissa on nyt mahdollisuus tehdä konkreettisia tekoja ja panostaa väestömme hyvinvointiin, kasvavaan sukupolveen. Tämä on yksi tärkeimmistä investoinneista, mikä maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti.
Marjo Vacker, kaupunginvaltuutettu
Kaupunginvaltuusto
TOUKOKUU 2022
Määräaikaisten opettajien ja avustajien kesäkeskeytyksen ja -loman palkka
Koko lukuvuoden työt tehneille määräaikaisille opettajille on maksettava jatkossa palkka myös kesäkeskeytyksen ajalta, vaikka viranhaltija palaisikin töihin, ja että sama käytäntö ulotetaan myös muuhun koulun henkilökuntaan kuten koulunkäyntiavustajiin.
Vantaan kaupungin varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa työskentelee joka vuosi viransijaisia, jotka on palkattu päiväkoteihin ja kouluihin töihin koko lukuvuodeksi, mutta jotka eivät saa kesäkeskeytyksen ajalta palkkaa. Määräaikaisten opettajien kesälomista on käyty vilkasta keskustelua myös valtakunnallisesti. Toivomme, että täällä Vantaalla voimme löytää ratkaisuja myös kuntatasolla.
Määräaikaisten opettajien ja avustajien kesän palkattomuutta perustellaan sillä, että kaupunki voi palkata sijaisen enintään viranhaltijan poissaoloajaksi. Esimerkiksi OAJ:n mukaan tämä lain tulkinta on virheellinen ja kunta voi halutessaan maksaa palkkaa viranhaltijan lisäksi myös sijaiselle.
Hyvien työantajakäytäntöjen edistäminen on vahva viesti kaupungin opetus- ja kasvatusalan työntekijöille. Tämä helpottaa pätevien ammattilaisten rekrytoinnissa ja on myös kaikin tavoin reilua.
Liike Nyt valtuustoryhmä esittää koko lukuvuoden työtä tehneille määräaikaisille opettajille ja muulle tärkeälle koulutyötä tukevalle henkilökunnalle palkan maksamista myös kesäkeskeytyksen ajalta, vaikka viranhaltija palaisikin töihin.
valtuustoryhmä
Niina Nummela, Marjo Vacker, Antti Suni, Knevel Marita
KESÄKUU 2022
Liikennepuisto Vantaalle
Liikenneturvallisuuden toteuttaminen Vantaalla kaupunkikehittymisen ohella
Vastaavanlainen liikennepuisto on toiminut naapurikaupungissa, Helsingissä jo vuodesta 1958.
Liikennekaupungin perusideana on toteuttaa liikennekasvatusta. Toiminnalla tavoitetaan myös sosiaalistentaitojen kehittymistä liikennetaitojen ohella. Perheillä olisi myös mahdollisuus harjoittaa liikennekasvatusta yhdessä, kuten Helsingistä vuosikymmenten kokemukset kertovat sen olleen loistava yhteinen vapaa-ajan vietto. Samaan aikaan kiinnostava, innostava ja turvallinen. Myös kaupunkimme kasvatus- ja opetustoimi voisivat hyödyntää myös kyseistä toimintaa.
Vantaalle oman liikennekaupungin perustaminen ei ole mahdotonta. Sijainti tulee olemaan yksi merkittävistä asioista, jonne olisi helppo tulla eri puolilta Vantaata sekä kehyskuntia. Tällä hankkeella olisi mahdollisuus tavoittaa myös naapurikuntia sekä toteuttaa erilaista yritys- ja järjestöyhteistyötä
Esitämme että Vantaan kaupunki kartoittaisi tarkoitukseen sopivan paikan sekä tarvittavat yhteistyökumppanit.
Vantaalla 20.6.2022
Marjo Vacker Liik.
Juha Järä PS
Stefan Åstrand Rkp.
Mika Kasonen Kok.
ELOKUU 2022
Etsivän vanhustyön pysyvän toiminnan järjestäminen Vantaalla ennen hyvinvointialueelle siirtymistä
Aiemmin Vantaalla on toteutettu etsivää vanhustyötä ainakin hankemuodossa vuoteen 2021
Ajankohtainen tilanne myös ikääntyvän väestömme osalta on huolestuttava ja kaikki mahdollinen tuen tarjoaminen myös heille on selvitettävä. Etsivän vanhustyön osalta myös ennakoiminen on prioriteeteissa kärjessä ja tällaisella pysyvällä toiminnalla pystyisimme reagoimaan jo hyvissä ajoin niihin haastaviinkin tilanteisiin.
Liian moni ikäihminen on niin sanottua ”hiljaista kansaa”. Heille etsivän vanhustyön tuottama palvelu olisi erityisen tärkeää. Etsivä vanhustyöllä olisi perusteet myös heille, ketkä ovat palveluiden ulkopuolella ja tavoittaminen haastavaa, vaikka tarvetta tuelle olisikin
Jokaisella on oikeus arvokkaaseen ikääntymiseen
Esitän, että Vantaan kaupunki tekisi selvityksen kyseisen palvelun osalta ja kartoittaisi pysyvän toiminnan ratkaisuja jo ennen Vantaa-Kerava hyvinvointialueelle siirtymistä
Tarkennan vielä, että palvelu integroitaisiin osana Vantaan kaupunkia. Kaupungilla olisi palvelusta seuranta- ja palvelunjärjestämisvastuu, vaikka palveluntuottaja olisikin vahvasti kolmannen sektorin toimija
20.9.2022 Vantaan kaupunginvaltuuston kokous
Marjo Vacker
SYYSKUU 2022
Lasten ja nuorten matalankynnyksen harrastustoiminnan lisääminen Vantaalla
Jokaisella lapsella ja nuorella tulee olla mahdollisuus harrastaa ja liikkua ilman kilpatavoitetta
Lapsiystävällisenä kaupunkina Vantaa tarjoaa jo nyt paljon eriasteista harrastustoimintaa, iso kiitos siitä. Vantaalla voisimme myös kuitenkin lisätä lapsille ja nuorille niin kutsuttua ”höntsä-liikuntaa”.
Kaikilla lapsilla / nuorilla ei tarvitse olla kilpatavoitetta urheilun parissa. Tällä hetkellä kaikilla lapsilla / nuorilla ei ole mahdollisuutta harrastaa urheiluseuroissa esimerkiksi omien haasteidensa vuoksi. Tällainen yksi merkittävä ryhmä on ”nepsy-lapset/nuoret” eli nepsyllä tarkoitetaan neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavaa henkilöä.
Lisääntyvässä määrin yhä nuoremmat lapset jaetaan taitotasojen mukaan ryhmiin, vaikka harrastuksen tulisi olla vielä lapsen ehdoilla tapahtuvaa. Jokaisella lapsella ja nuorella tulisi olla mahdollisuus johonkin liikuntamuotoiseen harrastukseen, jossa voisi kokea ryhmään kuulumista ja saada onnistumisen hetkiä. Urheiluseurojen ulkopuolelle jäämisestä saattaa syntyä myös eriarvoisuuden kokemusta ja huonommuuden tunteita
Panostaminen lapsiin ja nuoriin on paras investointimme myös tulevaisuuden hyvinvoinnin, fyysisen ja psyykkisen terveyden osalta. Myös sosiaalisten taitojen kehittyminen on merkittävää joukkuetoiminnassa.
Me allekirjoittaneet esitämme, että Vantaan tulee kartoittaa mahdollisuuksia lisätä matalankynnyksen harrastustoimintaa etenkin liikunnan osalta ja ”höntsä-mallilla”. Kartoituksella selvitetään myös mahdollisuutta integroida harrastejoukkueita jo olemassa oleviin vantaalaisiin urheiluseuroihin ja järjestöihin. Tavoitteemme on, että mahdollistamme monen lapsen, nuoren ja heidän perheidensä osallisuutta ja hyvinvointia. Tarve on ajankohtainen ja merkittävä
Vantaa 19.9.2022
Marjo Vacker, Liik.
Tiina Tuomela, KD
Sirpa (Siru) Kauppinen, Vihr.
ELOKUU 2022
ETSIVÄN VANHUSTYÖN PYSYVÄN TOIMINNAN JÄRJESTÄMINEN VANTAAN JA KERAVAN HYVINVOINTIALUEELLA
Aiemmin Vantaalla on toteutettu etsivää vanhustyötä ainakin hankemuodossa vuoteen 2021. Keravalla toimii löytävän vanhustyön työryhmä, jossa on mukana Keravan kaupungin vanhuspalveluiden edustajien lisäksi eri kolmannen sektorin toimijoita.
Hyvinvointialueen tulisi varmistaa järjestöyhteistyö ja järjestöjen tuki myös jatkossa. Tavoitteena on tavoittaa ikääntyneitä, jotka ovat tavalla tai toisella jääneet syrjään erilaisista verkostoista tai palveluista.
Ajankohtainen tilanne ikääntyvän väestömme osalta on huolestuttava ja kaikki mahdollinen tuen tarjoaminen myös heille on selvitettävä. Etsivän vanhustyön osalta myös ennakoiminen on prioriteeteissa kärjessä ja tällaisella pysyvällä toiminnalla pystyisimme reagoimaan jo hyvissä ajoin niihin haastaviinkin tilanteisiin. Liian moni ikäihminen on niin sanottua ”hiljaista kansaa”. Heille etsivän vanhustyön tuottama palvelu olisi erityisen tärkeää. Jokaisella on oikeus arvokkaaseen ikääntymiseen
Esitämme, että Vantaa ja Kerava hyvinvointialue tekisi selvityksen kyseisen palvelun osalta ja kartoittaisi pysyvän toiminnan ratkaisuja jo ennen Vantaa ja Kerava hyvinvointialueelle siirtymistä.
Tarkennamme vielä, että palvelu integroitaisiin osana Vantaa ja Kerava hyvinvointialuetta. Hyvinvointialueella olisi palvelusta seuranta- ja palvelunjärjestämisvastuu, vaikka palveluntuottaja kumppaneina olisikin kolmannen sektorin toimijoita
Vantaalla 30.8.2022
Marjo Vacker liik.
Pia Lohikoski vas.
Laura Tulikorpi vihr.
ELOKUU 2023
LIIKENNETURVALLISUUDEN PARANTAMINEN TAMMISTO-KARTANONKOSKI
Tammiston ja Kartanonkosken asuinalueella sijaitsee Tammistontien ja Tilkuntien välinen niin sanottu bussikaista. Tämä tieosuus on huolettanut jo pitkään, erityisesti koulujen alkaminen nostaa huolenaihetta, turvallisuuden osalta.
Kyseisellä tieosuudella sallittu ajo on ainoastaan busseilla sekä hälytysajoneuvoilla. Valitettavasti tätä tieosuutta useat käyttävät ns. oikoreittinä kulkiessaan Tammistosta Kartanonkoskelle tai päinvastoin , erityisesti arkipäivisin.
Tällä tieosuudella kulkee arkisin valtava määrä lapsia ja nuoria kouluun ja harrastuksiin sekä jalkaisin, että polkupyörällä. Jalankulku väylä on kapea ja useat poikkeavatkin ajotielle, jotta mahtuvat. Liikenneturvallisuutta uhkaavat samanaikaisesti ajoreittinä käyttävät muut kuin sille tieosuudelle sallitut ajoneuvot.
Tieosuuden toisella puolella on Tammistonmetsä, suojeltu kohde sekä toisella puolella asutusta tontteineen. Useat alueen asukkaat ovat esittäneet huolta ja myös keskustelua on käyty kyseisen tieosuuden turvallisuuden parantamiseksi, kun siihen on mahdollisuus vaikuttaa ja ehkäistä liikenneonnettomuuksia.
Me allekirjoittaneet pyydämme viranhaltijoiden selvitystä ja tarvittavia toimenpiteitä kyseisen tieosuuden liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Liitteenä tieosuus kartalla
TOUKOKUU 2024
Vantaalle jengiytymisen ja rikollisuuden ennaltaehkäisevä- hanke peruskouluihin
Nuorten erilainen oireilu ja häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt, mikä tulee esiin myös oppilaitosten arjessa. Kyse on monimuotoisesta yhteiskuntaa, yhteisöjä ja yksilöjä koskevasta ongelmasta, joka edellyttää monialaista osaamista, ennaltaehkäisevää toimintaa sekä konkreettisia toimia, joilla rikoksilla ja väkivallalla oireilevia nuoria voidaan auttaa mahdollisimman varhain.
Vuonna 2023 Vantaan kaupunki on hakenut valtionavustusta aiempina vuosina hankkeeseen: ”Nuorten jengiytymisen ja rikollisuuden ehkäiseminen sekä hyvinvointi- ja turvallisuusosaamisen vahvistaminen toisen asteen oppilaitoksissa”.
Tarvitsemme toimia myös peruskouluihin, jolloin ennaltaehkäisy olisi mahdollista varhaisemmassa vaiheessa. Vantaan kouluissa opetetaan tunne- ja vuorovaikutustaitoja, joilla tavoitellaan kokonaisvaltaista hyvinvointia, jengiytymisen – ja rikollisuuden ennaltaehkäisy olisi tärkeää tämän lisäksi.
15.3.2024 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen monikulttuurisuusasiain neuvottelukunnat toteavat kannanotossaan, että ”Neuvottelukunnat vaativat yhteistoiminnan tehostamista ja tiedonsaannin parantamista eri toimijoiden välillä, jotta löydetään kustannustehokkaita ja vaikuttavia keinoja turvallisuuden parantamiseksi ja nuorisorikollisuuden kitkemiseksi.
Taustaa Helsingistä
”Tämän vuoden 2024 alussa käynnistettiin koulujen turvallisuuden lisäämiseen tähtäävä hanke Helsingissä. Hanke kestää vuoden. Kehittämishanke keskittyy jengiytymisen ja rikollisuuden ennaltaehkäisyyn. Koulujen oppilaiden ja henkilöstön lisäksi mukana toiminnassa on muun muassa poliisi. Hankkeessa työskentelee seitsemän projektiasiantuntijaa, jotka muun muassa järjestävät kouluilla Nuoret ja rikollisuus -oppitunteja.
Yläkouluikäisille tarkoitetuilla tunneilla käydään läpi poliisin ja sisäministeriön tuottamaa materiaalia, kuten videoita ja tietoiskuja. Nuorille kerrotaan tarkemmin esimerkiksi rikoslaista. Lisäksi koulujen henkilökuntaa koulutetaan turvallisuustilanteiden arvioinneissa sekä tarjotaan kohdennettua tukea niille oppilaille, jotka oireilevat väkivaltaisella käytöksellä. Projektissa on tarkoitus selkeyttää koulujen toimintamalleja tapauksissa, joissa herää huoli lapsen tai nuoren joutumisesta rikoksia tekevän jengin vaikutuspiiriin.”
Lisätiedot: Helsinki tekee peruskouluissa työtä jengiytymisen ja rikollisuuden ehkäisemiseksi | Helsingin kaupunki
Me valtuustoaloitteen allekirjoittaneet esitämme pyynnön Vantaan kasvatuksen – ja oppimisen sekä Nuoriso- ja yhteisöpalveluiden toimialalle tarkastella samaisen kehittämishankkeen mahdollisuutta myös Vantaan peruskouluihin.
Vantaalla 20.5.2024
SYYSKUU 2024
Alueellisen nuorisotyön vahvistaminen Vantaalla
Vantaalla lasten- ja nuorten ajankohtainen tilanne nuorisotilojen käyttömahdollisuudesta on haasteellinen ja ei alueellisesti kaikkialla toteudu, korostaen esimerkiksi viikonloppuiltoja. Viikonloput saattavat aiheuttaa levottomuutta ja valitettavasti myös impulsiivista toimintaa etenkin alueilla, joissa ei nuorisotilaa ole käytettävissä.
Vantaalla jotkut vanhempainyhdistykset vapaaehtoisvoimin ylläpitävät nuorteniltoja käyttäen alueen kouluntiloja. Esimerkiksi Ylästössä on pitkään toiminut vapaaehtoisvoimin toimiva perjantaisin pidettävät nuortenillat, joissa on yhteistyössä vanhempainyhdistys ja Ylästön kouluntilat käytettävissä kyseiseen toimintaan rajatusti.
Osittain myös Vantaan nuoristilat ovat auki perjantaisin ja lauantaisin ja illat kohdistuen 12–17-vuotialle kello 17–22. Vantaan kaupungin tulisi tarkastella mahdollisuuksia edistää yhteistyötä myös Walkers aseman lapset ry:n kanssa. Lyhyesti Walkereista: ” nuorisotyön ammattilaiset ja vapaaehtoistyöntekijät ovat läsnä ja viettävät aikaa nuorten kanssa sekä kohtaamispaikoissa että nuorten pariin jalkautuen. Turvallisten aikuisten läsnäolo on nuorille ensiarvoisen tärkeää”.
Tällä aloitteella me allekirjoittaneet esitämme, että Vantaan yhteisö- ja nuorisopalvelut aktivoisivat vahvempaa yhteistyötä Vantaan vanhempainyhdistysten kanssa alueen kouluntiloja hyödyntäen, etenkin niillä alueilla, joissa nuorisotiloja ei ole käytettävissä tai ne ovat käytössä rajatusti. Tällä lisättäisiin myös alueen osallisuutta ja yhteisöllisyyttä myös Vantaan kaupungin suunnalta. Lisäksi myös esitämme, että Vantaan kaupunki selvittää yhteistyö mahdollisuuksia yhdessä Walkers aseman lapset ry:n kanssa, edistäen jalkautuvaa nuorisotyötä.
Vantaan kaupunginvaltuusto
16.9.2024
HELMIKUU 2025
Ehkäisevän päihdetyön suunnitelma
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on laadittu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen alueellinen hyvinvointikertomus ja -suunnitelma vuosille 2023–2025. Kuitenkin ehkäisevän päihdetyön suunnitelma on jäänyt kevyeksi. Hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa siirtyi kunnista suurin työvastuu ehkäisevästä päihdetyöstä hyvinvointialueelle. On ollut osittain ristiriitaista saatu tieto ja työn jakautuminen siitä kenelle mikäkin kuuluu, hyvinvointialueelle vai kunnalle?
Hyvinvointialueella toimii ehkäisevän päihdetyön yksikkö. Hyvinvointialue tukee kuntia lakisääteisessä ehkäisevässä päihdetyössä tarjoamalla muun muassa koulutusta ja konsultaatiota ehkäisevän päihdetyön toteutukseen, sekä toimii erilaisissa paikallisissa alueverkostoissa. Ehkäisevän päihdetyön yksikkö tuottaa tietoa uusista ilmiöistä, joita kuntien ammattilaiset voivat hyödyntää työssään.
Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä on määritelty seuraavasti; Ehkäisevä päihdetyö - Sosiaali- ja terveysministeriö
Ehkäisevän päihdetyön suunnitelmia löytyy valtakunnallisesti myös muista hyvinvointialueilta. Kustannusvaikutuksia negatiivisesti ei suoranaisesti tällaisella ehkäisevän päihdetyön kehittämisellä ole vaan enemmänkin kustannustehokkuutta kun kehitämme resurssien kohdentamista ja työn organisoimista vahvemmin.
Me valtuustoaloitteen allekirjoittaneet esitämme, että vähintäänkin seuraavan valtuustokauden aloittaessa työskentelynsä, Vantaa ja Kerava hyvinvointialue laatii tarkan ehkäisevän päihdetyön suunnitelman seuraavalle valtuustokaudelle yhdessä Vantaan ja Keravan kaupunkien kanssa, ohjaamaan kokonaisvaltaisesti ehkäisevää päihdetyön organisoimista ja luoden vahvempaa yhteistyötä eri yhdyspintojen sekä sidosryhmien kanssa.
Aluevaltuusto, VaKe
10.2.2025
21.8.2023
Copyright © Kaikki oikeudet pidätetään